Ceny gazu propan-butan. Czy opłaca się jeździć na LPG?

Mieszanina propanu i butanu to gaz LPG, który magazynowany jest pod ciśnieniem w postaci ciekłej. Gaz płynny wykorzystywany jest jako źródło energii do zasilania urządzeń grzewczych czy różnego rodzaju domowych urządzeń gazowych. Gaz LPG najbardziej znany jest jednak jako autogaz, czyli paliwo silnikowe. Liczba aut z instalacją LPG rośnie z roku na rok, a najważniejszą przyczyną tego stanu rzeczy jest kryterium ekonomiczne. Gaz LPG jest znacznie tańszy niż benzyna i diesel. Sprawdźmy, od czego zależą ceny gazu propan-butan i czy jazda na gazie LPG rzeczywiście się opłaca?

Od czego zależą ceny gazu propan-butan?


Ceny gazu propan-butan są wolnorynkowe, co oznacza, że nie podlegają odgórnym regulacjom w przeciwieństwie do gazu ziemnego. Ostateczna cena gazu ziemnego ustalana jest przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki i zależy od wielu czynników, między innymi od ceny ropy czy kursów walutowych. Cena gazu płynnego różni się w zależności od dostawcy, więc klient może podjąć współpracę z firmą, która oferuje najbardziej atrakcyjną stawkę. Ceny gazu propan-butan uzależnione są w głównej mierze od popytu na ten rodzaj paliwa oraz skali jego konsumpcji wśród odbiorców. Nie bez znaczenia pozostają też ceny paliw alternatywnych, zwłaszcza benzyny PB 95. Pamiętajmy przy tym, że składnikiem ceny LPG jest w 23% podatek akcyzowy, w 19% podatek VAT, w 13% marża stacji i w 5% opłata paliwowa.

Czy jazda na gazie LPG jest opłacalna?


Gaz płynny LPG jest o ponad połowę tańszy niż benzyna PB 95 i olej napędowy. Odpowiedź na pytanie, czy opłaca się jeździć na autogazie, wydaje się oczywista. Trzeba jednak w tym miejscu zaznaczyć, że właściciele samochodów z instalacją LPG zapłacą więcej za przegląd rejestracyjny i będą musieli częściej wymieniać niektóre elementy eksploatacyjne, takie jak filtr powietrza i świece zapłonowe. Przyjmuje się jednak, że nawet pomimo nieznacznie wyższych kosztów eksploatacyjnych – jazda na gazie LPG opłaca się już przy minimalnym przebiegu rocznym 15 tysięcy kilometrów. Oszczędności rzędu 50% w stosunku do benzyny to zdecydowany argument na korzyść autogazu.

Przeciwnicy instalacji gazowych w samochodzie mogą w tym momencie podnieść argument o konieczności dokonania znacznych nakładów finansowych na początek. Przeznaczone są one oczywiście na zakup i montaż instalacji gazowej. Średni koszt instalacji gazowej to około 3 tysiące złotych. Zakładając, że auto w rok przejdzie minimum 15 tysięcy kilometrów – koszt inwestycji zwróci się już po 12 miesiącach, porównując zużycie gazu w stosunku do benzyny. W przypadku diesla wskaźnik zwrotu inwestycji jest większy i wynosi 2.5 roku przy wymienionym przebiegu. Im więcej kilometrów pokonujemy, tym bardziej opłaca nam się zainwestować w instalację LPG. Podsumowując, jazda na LPG w porównaniu do benzyny PB 95 jest w 100% umotywowana ekonomicznie, natomiast odnośnie diesla wymaga głębszego namysłu.