Krótka historia LPG w Polsce i na świecie
Paliwa węglowodorowe są wciąż podstawą funkcjonowania światowej gospodarki, służąc do ogrzewania, napędzania pojazdów oraz realizowania wielu przemysłowych procesów technologicznych. Wśród produktów, które są uważane za najbardziej efektywne i przyjazne środowisku naturalnemu najważniejszą pozycją ma gaz, a zwłaszcza skroplona mieszanka propanu i butanu znana jako LPG. Dystrybutorzy gazu dostarczają go stacji paliw oraz przydomowych zbiorników, a także oferują w butlach o różnej pojemności. Przekonajmy się, jaka jest historia wykorzystania LPG.
Co trzeba wiedzieć o początkach korzystania z LPG?
Pionierami w wykorzystywaniu skroplonej mieszanki propanu i butanu byli amerykanie, a jej odkrycie przypisuje się Walterowi Snellingowi, który uzyskał ją jako pierwszy, a swój patent odsprzedał koncernowi Conoco-Philips. Pierwszymi przemysłowymi zastosowaniami LPG były procesy cięcia i spawania metali, które rozpoczęto już po zakończeniu I wojny światowej. W latach 20. XX wieku gaz płynny po raz pierwszy zastosowano w samochodzie ciężarowym. Burzliwy rozwój wykorzystania LPG w transporcie nastąpił podczas największej popularności sterowców, gdzie zbliżona do niego mieszanka napędzała silniki tych maszyn. Już po słynnej katastrofie sterowca Hindenburg gazu zaczęto używać do gotowania i napędzania ciężarówek, a prekursorem takiego zastosowania stał się brazylijski koncern Ultragaz. LPG trafiło do Europy ze Stanów Zjednoczonych dzięki firmie Shell, która rozpoczęła jego sprzedaż we Francji jeszcze w latach 30. XX wieku.
Autogaz w Polsce
Korzystanie z autogazu w Polsce ma swoje początki w latach 90. XX wieku, a decyzję dopuszczającą stosowanie takich instalacji w samochodach wydano w 1991 roku. Pierwsze systemy LPG były sprowadzane z Włoch i montowane w pojazdach używanych. Na początku XXI wieku instalacje LPG zaczęto montować w seryjnych autach produkowanych przez koncern Daewoo. Dziś systemy takie są w ofercie wielu producentów pojazdów osobowych, dostawczych i ciężarowych.